Autor: Žarko Bogosavljević - zarkob@021.rs

Novi Sad
19.01.2021.
13:45 > 16:25
Na spomeniku žrtvama Novosadske racije i dalje se romski narod pogrdno naziva Ciganima, ukazao je Evropski centar za prava Roma, koji je zatražio od nadležnih da ovu decenijsku grešku isprave.
  • Ne

    20.01.2021 09:42
    "Cigani" i "Šiptari" je u srpskom pogrdno i treba izbegavati.
    Ili vi ne govorite srpski nego albanski kad kažete "Šiptar"?

    Dosta više nametanja i ovog sebičnog nacionalizma i primitivnog bezobrazluka.
    Ako Romi kažu da se na srpskom zovu Romi, onda su Romi.
  • Austrijanac

    20.01.2021 07:46
    Reč "Cigani" pet decenija na p
    Pitam se kako cemo ubuduce da zovemo pesmu "Ciganka mi gatala u travi", evo prvoda. Mlade devojka Romske nacionalnosti mi proricala na engleskoj travi.
  • Šta ćemo sad

    20.01.2021 07:29
    Neka se zove ko kako želi. Pa i Vlasi grčkog obreda iz BiH traže da ih se zove i smatra Srbima, a zapravo nisu Sloveni.
  • Haha

    20.01.2021 02:55
    Vickasto
    Volim kad mi na ovako veseli, prostacki, seljacki i saljivdzijski nacin pristupamo osetljivim temama. Uvek je lakse utesiti se nego se brinuti o tudjim problemima. Tako je i silovanje, placka, rat itd smesna i ironicna tema kod nas.
  • HK

    20.01.2021 01:42
    Opet bi Srbi, vidi se po komentarima i odnosu +/-, da govore drugima kako treba da se osećaju i da li su oni kao manjima diskriminisani ili ne. Nije prošlo 90ih pa pomisli rulja ajmo još jednom isto. Nikad neće naučiti.
  • akrobata

    20.01.2021 00:16
    stari tekst
    Evo banke cigane moj, cigane moj sviraj mi ti.
    Ja ću tebi platiti, ti ćeš meni svirati.
    evo banke cigane moj, cigane moj sviraj mi ti.
    .......
    novi tekst(politički korektan u skladu s normama EU)
    Evo banke pripadniče romske populacije sviraj mi ti
    Ja ću tebi uplatiti, ti ćeš meni izdati fiskalni...
    Evo banke pripadniče romske populacije, sviraj mi ti
  • milicica

    19.01.2021 23:41
    Ovo vise prelazi normalu.
    Odrasla sam sa Ciganima i tako su oni sami sebe zvali a sad im posle nekoliko decenija palo na pamet da je to pogrdna rec. Mi Cigani tako su pocinjali razgovor a samo neki koji imaju ambicije politicke ili da dobiju na vaznosti prave problem. Neka se zovu kako hoce ja cu ako ikad sretnem moje seoske zvati ih moji Cigani i lepo se ispricati.
  • Djomla

    19.01.2021 22:40
    50godina
    Za 50 godina ce reci ISPRAVKA mi nismo romi mi smo cigani romi su izmislili ovi iz eu
  • Hm...

    19.01.2021 22:36
    malo istorije
    Za one koji su napisali ovde da se konsultuju istoričari oko naziva: Reč "Cigan" potiče od grčke reči "ATINGANOI" - nedodirljivi, vezano za ime jedne sekte iz Egipta odakle se pogrešno verovalo da potiču doseljena plemena Roma iz Indije. Reč je vremenom ušla u mnoge jezike pa imamo Gypsy, Ciganj, Zigeuner, Cigány, Cigan...
  • slavija

    19.01.2021 22:27
    I ova i prethodne vlasti nisu/hteli bili u stanju da na adekvatan način obeleže i očuvaju sećanje i upoznaju Svet sa stradanjem većinskog stanovništa, a očekujemo da nešto adekvatno urade sa manjinskim? Na Almaškom groblju postoji spomenik, koji po svojoj veličini i onome što je na njemu napisano je od velikog značaja i svedok je stradanja za vreme, kako su to komunisti nazvali "racije" (a po svemu bi genocid bio primerenija reč). Ovo je spomenik porodice ubijene u raciji i na sebi ima napisanu dugačku antiratnu poruku. Poruka ujeda za dušu i natera svakog na razmišljanje. Prema rečima bolje upućenih od mene on predstavlja pravo umetničko delo. Spomenik je polomljen pre nekoliko godina a niko reč o tome nije spomenuo u medijima, a kamoli pokušao da ga sanira, ako je tako nešto moguće. Za nekoliko decenija će nekome postati "ruglo" i "smetnja", pa će biti uklonjen. E to je put, kojim se zaboravlja i prepravlja istorija.
  • Milan

    19.01.2021 22:26
    Pitanje?
    Pitam se kako cemo ubuduce da zovemo pesmu "Ciganka sam mala" ili "Ciganka mi gatala u travi" ili kako ce moja baka da zove svoj goblen "Ciganka sa gitarom"? Ploca koja je postavljena, postavljena je u vreme kada je ovaj naziv bio u opstoj upotrebi i nije imala pogrdan kontekst. Stoga on ne moze biti uvredljiv u onom smislu u kojem ga mi danas posmatramo. Politicka korektnost uvek, ali u skladu sa vremenom u kojem zivimo.
  • Trajko

    19.01.2021 22:13
    @!
    Prijatelju, Albanci sami sebe oslovljavaju kao "Šćiptarije".
    Takođe, slobodno idi u Bangladeš pa im reci u lice da nisu Cigani nego da su Romi.
  • @SrBa

    19.01.2021 22:10
    Otkud ti znas da nije uvredljivo? Jesi ti Rom ili Cigan pa da ti prosudjujes u njihovo ime? Ako njih vredja sta se sada ti pravis pametan da njima govoris da to nije uvredljivo? Taj tvoj stav je zapravo fasisticki. Ti kao pripadnik vecinskog naroda sebi dajes za pravo da ne priznajes osecanja i potrebe manjinskog naroda. Otkud ti uopste takva ideja u glavi da ti to prosudjujes. Ok i oni se izmedju sebe cesto zovu Cigani, ali ako zele na zvanicnim dokumentima, spomen plocama stradalih da ne pise Cigani, nego Romi sta tebe to zulja???
  • Pako

    19.01.2021 22:07
    Glasam za Romi
    Naš Mika Antić, jedan i neponovljivi, napisao je: Romi - to je isto što i Cigani, samo što na ciganskom Romalem znači i: ljudi. I uvek se piše velikim slovom.
  • Vasa

    19.01.2021 22:03
    Da, jedna reč je najveći problem romske populacije kojima Centar treba da se bavi. Pitajte Rome da li su išta konkretno učili za njih.
  • Djuka

    19.01.2021 21:39
    Ziveli Ganci
    Ma, sam pokojni Dzej je imao animozitet prema tom nazivu. Cigan, brate. Mi Vas volimo.
  • alias

    19.01.2021 21:31
    Kako sada?
    Treba javiti Gipsy Kingsima da menjaju ime.
  • Lale

    19.01.2021 21:17
    Idemo cela severna tribina, mi smo romi najjaci smo najjaci...
  • !

    19.01.2021 21:08
    Znaci kad kazete "Siptari", to nije u nameri da uvredite Albance, nego to govorite da im budete blizi i da im izadjete u susret???

    Koje licemerje. Cisto laganje i izvrtanje.

    U srpskom su Cigan i Siptar pogrdni i podrugljivi nazivi a Albanac i Rom su neutralni i sigurno neuvredljivi.

    Ko kaze Siptar i Cigan, kaze to sa konkretnom namerom, zna se kakvom.
  • dijasporac

    19.01.2021 21:05
    I na Zapadu imaju slican problem, na englesko jeziku je uobicajeno da se za njih kaze "gypsies" ili "gipsies" ali u zadnjih par godina sam na zvanicnim drzavnim sajtovima i na TV-u u obracanju politicara cuo da koriste "Romani". Romani kings, ale ale, bamboleo, eee..
  • lolbot

    19.01.2021 20:53
    ...
    Deutsch: Zigeuner
    Magyar: Cigány
    Srpski: Cigan

    Pre bih rekao da je reč preuzeta iz stranih jezika i da nije pogrdna, barem je ja ne smatram.pogrdnom.

  • Pokondirena tikva

    19.01.2021 20:32
    Sad ste se setili
    Kad je krenulo cigansko pomodarstvo
  • ...

    19.01.2021 20:28
    Ubijani su LJUDI. Jedni ih zovu Ciganima. Drugi Romima. Gitani. Mandush. Kalderash. Romn. Zigeuner. Sve su to nazivi za nase komsije. Koji su te 1942. godine ubijeni zajedno sa Srbima i Jebvrejima. Dopisite i ROM. Neka ostane i stari naziv.
  • pajo patak

    19.01.2021 20:26
    50 godina
    a nije mu (im) smetalo pre pedeset godina dok je drug tito bio živ.
  • Marko

    19.01.2021 20:20
    Sada ćete vi da objasnite "Ciganima" i "Crncima" kako treba međusobno da se zovu i da li je to uvredljivo za njih?

    Stvarno smo neverovatni. To što pisalo do sada, ne znači da ne treba da se menja.
  • Zeka pega

    19.01.2021 19:53
    Srbijanski komentari
    Ne može to da poštuje druge, to "zna" bolje o drugima od njih samih, da Albanci sebe zovu Šiptari, da Cigani sebe zovu Romi.
    To uvek zna sve osim da reši sopstvene probleme.
    Ali neka, zato vam je srbijica sve manja, bolje nije ni zaslužila hehehe
  • jupsi

    19.01.2021 19:38
    cigani
    I najveći romi u Srbiji kažu da su cigani a ne romi svi smo mi isti od istih kostiju i mesa sazdani nesmatram da je to pogrdno poznajem puno cigana i dobro se živimo i niko od njih nema problem oko naziva, sve je to politika.
  • Dragan G

    19.01.2021 19:32
    Istorija
    "Romi"
    Reč koja na latinskom znači Rimljani, možda tako da ih zovemo?
  • BulevarEvrope

    19.01.2021 19:17
    Kako njima odgovara tako neka oni odluce. Molim lepo.
    Isto tako smatram da bi trebalo promeniti i pezorativ "autonomas", rec koja, mora se priznati, daje neki metalni prizvuk kao da je neka masina u pitanju a ne covek. Prikladniji naziv bi bio 'djaner'. Kao sto je azerbejdzanac azer. Smatram da je sada idelano vreme za ujedno resavanje i tog pitanja.
  • Deks

    19.01.2021 19:01
    Kao dete 70-ih i ja znam da je bilo normalno ovu etničku zajednicu nazivati Ciganima, čak taj naziv postoji i u našoj poeziji i književnosti, kao i popularnoj kulturi npr starogradskim pesmama. Kasnije tokom 80-ih čuo sam za prve polemike oko tog naziva i činjenicu da mnogi od njih, pogotovo oni učeniji, traže upotrebu reči Romi. Nisam shvatao zašto bi reč Cigani bila pogrdna dok nisam počeo da učim nemački jezik kada sam uvideo sličnost tog naziva sa rečju "Ziegen" u značenju "koze" iako nisam siguran da su ta dva naziva povezana. U ovom slučaju svakako bi trebalo da budu konsultovani istoričari.
  • Hastali Šejtan

    19.01.2021 18:59
    Pušenje pod pseudonimom
    Gitanes, francuske cigarete, decenijama vrijeđaju osjećanja Roma. Em su prejake, em se ne zovu Romanes!
  • Milan

    19.01.2021 18:51
    Komentari ukratko:
    Ne-romi govore romima kako se oni zapravo zovu.
  • ZX

    19.01.2021 18:48
    Mlaćenje
    Mislim da je politička korektnost totalno zastranila. Nikada ništa protiv Cigana/Roma nisam imao. Naprotiv. Obzirom da Cigani/Romi potiču iz Indije, možda ih treba zvati Indusi?
  • LOL

    19.01.2021 18:39
    Au koliki skup dzivdzana i dzivdzanizama u komentarima ahahahaha
  • Dragan

    19.01.2021 18:29
    Ah
    Na you tube sam.lre nekoliko dana video parodiju tj pesmu koje pevaju dva roma baš u vezi reči cigan i rom a i neki u uniformi Tita ptogovorio romski.
  • Marko

    19.01.2021 18:28
    Cigani
    Ne vidim problem sto su na ploci upisani kao cigani. Ako je jedan velikan kao sto je Aleksandar Puskin, napisao delo “Cigani” i oslovljavao ih tako, zasto i mi ne bi?
  • @комша

    19.01.2021 18:18
    Da, tako je, vi Ne smete reći Cigani i Šiptari.
    Ako oni sebe ne zovu tako i ako u srpskom jeziku postoji primereniji termin, onda Ne smete.
    Nebitno je kako Albanci sami sebe zovu, bitno je da "Šiptar" u srpskom predstavlja pogrdan naziv.
    Nemojte mi reći da od milošte Albance zovete Šiptari!
    Isto važi za Rome.
    U srpskom su to Romi i Albanci, a na ostalim jezicima kako god.
  • Uncas

    19.01.2021 18:17
    A mene na sudu ,i u institucijama prekoravaju i upozoravaju kad kažem Cigan...Možda je korektnije Ciganin(Cigan koji je IN),gospodski Cigan,ili Eleganci !? Sve je to deo iskrivljenosti ovog društva u kome živimo,u medijima i političari ih nazivaju Romi,a i dalje ih obespravljuju i marginalizuju kao i poslednjih 1000 godina,i njima je tako dobro. Umesto da ih zovu kako hoće ,a da im država pomogne,usmeri,školuje,zaposli...Oni ih kao zovu Romi,a isto se prem njima odnose...i sad ovo sa pločom!?pa onda idemo dalje,"Cigani lete u nebo" "plava ciganko" "Ciganka sam mala","Ciganska noć""svirajte Cigani"...itd,itd
  • Ja

    19.01.2021 18:09
    Ja
    Voleo bih da mi g Jovanovic objasni na osnovu cega je ciganin pogrdan naziv... koliko ja znam nije... meni je pogrdnije Rom... zamisli da mene neko zove čovek... kao sta si ti ja sam Čovek... ispadne da cigani nisu ljudi... drugo na nemackom se kaze cigojner...
  • Kole

    19.01.2021 18:07
    A pesme
    Istini za volju sve se menja nemamo niMuslimane nego Bošnjake pa sad nema Cigana nego Roma ajde šta je tu je. Al šta dy radimo s lepim pesmama... Neće da može da se umesto CIGANA/CIGANKE peva o romima il da i kod Antića malo prepravi o pesme i prozu. Bilo bi smešno a i. Nepotrebno. Zovi me kako hoćeš ali neguj i čuvaj i naravno poštuje.
  • Dejan

    19.01.2021 17:53
    Cccc
    U cemu je problem, menja se naziv firme ?
  • Neko

    19.01.2021 17:43
    Samo kazem
    Mislim da je primedba neosnovana, jer se taj narod u to vreme tako zvao. Svi pamtimo da su jedno vreme bili i Egipcani, pa cudno da i to nisu trazili da se napise. Nemam nista protiv njih, daleko bilo, ali primedba je po meni neosnovana. Mozda neki istoricar na vise pojasni...
  • комша

    19.01.2021 17:39
    Сами себе зову тако и сад им смета??? Исто као и Шиптари што сами себе зову тако, а ми не смемо? Ко је овде луд? Па више волим циганску музику, него неку ромску. Дражи ми је сваки Циганин од Рома.
  • Иги

    19.01.2021 17:30
    Апсолутно није истина да се Роми међусобно зову Ромима.
  • Tole

    19.01.2021 17:30
    Ne mozes vise reci crncu da je crnac i ciganu da je cigan. Kakvo lazno moralisanje sveta.
  • Joja

    19.01.2021 17:16
    Zašto se stide svoga imena?
    Vekovima se u svim evropskim jezicima taj narod - koji je u svim tim državama nacionalna manjina - nazivao Ciganima (u nemačkom, francuskom, engleskom, španskom, npr.) i to nikada nije bilo smatrano uvredljivim. Onda se neko setio da su Cigani ljudi, pa počela upotreba reči Rom. A kojoj to vrsti sisara pripadamo mi ostali? Koliko ljudi u Srbiji zna da je Inuk naziv za Eskima, a oni se nazivaju Inuitima? Gle čuda, i to znači čovek! Da li treba retroaktivno menjati imena zato što neko hoće time da leči komplekse? Jeftina ploča, pa kad već i to drugi plaća...
  • Miloš

    19.01.2021 17:15
    Da objasnimo
    Jezik koji se tada koristio zapisan je na spomeniku i ne treba ga skrnaviti. Ni tada ni sada naziv cigan nije pogrdan. To zavisi od čoveka koji tu reč izgovara.
    Po tom rezonu mogli bi ispravljati i hiljade književnih dela.
    Za mene reč i pojam ciganka znači nešto lepo uzvišeno vatreno... A romkinja mi predstavlja ružno.
  • Brat

    19.01.2021 17:13
    Cigani je stari naziv za rome, a cak se i oni sami tako nazivaju i niko se ne vredja.

    Mogli bismo malo manje da glumimo ameriku...
  • Ljiljana

    19.01.2021 17:08
    Sramota!
    Evropski centar za prava Roma bolje da se bori za prava svojih sunarodnika, a ne da vrši reviziju prošlosti. Fond za školovanje talentovane romske dece je izgleda teško osnovati, ali zato ako uklešu četiri slova na tablu mogu da opravdaju sredstva koja dobijaju na konkursima.
  • Winer Schnitzel

    19.01.2021 17:07
    Mnogi Romi ne vole da ih nazivate Romima! Oni sami kažu da su Cigani!
  • Kale

    19.01.2021 16:59
    Menjaj i pesmu tozovca...
  • Новосађанин

    19.01.2021 16:46
    То је српски назив за оне које називате „Роми”. „Ром” је реч из циганског језика, ни из српског. Штавише, имао сам ситуацију да се моји пријатељи који су Цигани наљуте када кажем „ромска музика” или „ромско печење”. Рекли су ми да су такви називи уведени како би се направиле нове поделе и да они свирају циганску музику, а не ромску. Како год да их називате, ја те људе поштујем. Проверите са њима, питајте по граду.
  • Milan NS

    19.01.2021 16:46
    Obratite se
    Vulinu.
    On je, em ministar, em ume da kaže "Šiptar" umesto Albanac
  • Samo pitam

    19.01.2021 16:42
    Ako Rom znači čovek, oni koji nisu Romi nisu ljudi?
  • 100% Таксиста

    19.01.2021 16:40
    Ха ха коментар
    Хоће ли тражити да Сада Циганлија буде Ада Романија.
  • gradjaninX

    19.01.2021 16:38
    Valjda bi bio red da se dodaju Romi, a ne da se izbace Cigani. Za mene su to dva potpuno drugacija sveta, ali ginuli su svi.
    Sta ovako sad to izbace pa posle onda Cigani traze da se vrate na plocu?!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna